​
Een team bestaat uit +/- 8 à 12 leerondersteunersen elke regio
/scholencluster bevat 7 à 10 scholen
​
Een team bestaat uit +/- 8 à 12 leerondersteunersen elke regio
/scholencluster bevat 7 à 10 scholen
​
Een team bestaat uit +/- 8 à 12 leerondersteunersen elke regio
/scholencluster bevat 7 à 10 scholen
Werkingsgebied
167 scholen sloten zich reeds aan bij VOKAN, deze zijn verdeeld in enkele scholenclusters.
- 
Noord: Team Essen, Team Kalmthout, 
 Team Kapellen, Team Ekeren.
- 
Oost: Team Zandhoven, Team Hoogstraten, Team Oostmalle, Team Brecht. 
- 
Zuid: Team Nijlen, Team Ranst, Team Lier Rand en Team Lier Centrum. 
- 
West: Team Wijnegem, Team Brasschaat Noord, Team Brasschaat Zuid, 
 Team Merksem, Team Antwerpen Noord.

​
Een team bestaat uit +/- 8 à 12 leerondersteuners.
Elke regio/scholencluster bevat 7 à 10 scholen.
​
Daarnaast is er een focusteam waarbij focusondersteuners procesgericht of vanuit een specifieke expertise met collega's op een school aan de slag gaan.
In volgende scholen zijn we actief:
Inclusie in het onderwijs
- 
Inclusief onderwijs is onderwijs waarin kinderen vanuit verschillende achtergronden, mét en zonder beperkingen samen spelen, werken en leren. 
- 
We versterken de onderwijskwaliteit voor iedereen, ongeacht hun achtergrond of individuele behoeften. 
- 
Obstakels worden weggenomen door aanpassingen te bieden en de nadruk te leggen op volwaardige participatie van alle leerlingen. 
- 
Gezamenlijk werken we aan methoden om inclusie in het onderwijs te bevorderen. 
Leersteun op maat
- 
Leersteun wordt geboden zo lang als nodig, maar niet langer dan nodig. 
- 
Vertrekkende vanuit de leervraag van de leerkracht ligt de focus van leersteun op het versterken van zowel de context als de leerling zelf. 
- 
Specifieke barrières worden aangepakt, zowel voor de leerling als voor de leerkracht of het team. 
- 
We focussen op wat op dat moment het meest nodig is voor zowel de individuele leerling, de leerkracht als het schoolteam. 
Professionaliseren
- 
Werk maken van professionaliseren en leren van elkaar behoort tot onze cultuur. 
- 
Door middel van ontwikkelweken zetten we in op samen professionaliseren met onze scholen. 
- 
Kwaliteitsvol ontwikkelen en leren gebeurt in partnerschap, met geloof in groei door reflectie en samenwerking. 
- 
Een lerende netwerkorganisatie wordt nagestreefd, volgens de missie, visie en uitgangspunten van het Leersteundecreet. 
- 
Er wordt aandacht besteed aan vier expertisevelden: coaching, inclusie, onderwijskundige- en handicapspecifieke expertise. 
Werkingsprincipes
​
- 
Onze flexibele inzet van uren zorgt ervoor dat individuele behoeften effectief kunnen worden aangepakt. 
- 
Leersteun wordt geboden door een multidisciplinair team met een breed aanbod aan expertise om leerlingen te ondersteunen. 
- 
Er wordt nauw samengewerkt met externe partners en organisaties, waardoor een geïntegreerde aanpak mogelijk is. 
- 
Teamleden werken gezamenlijk aan het verbeteren van hun vaardigheden en kennis. 
