​
Een team bestaat uit +/- 8 à 12 leerondersteunersen elke regio
/scholencluster bevat 7 à 10 scholen
​
Een team bestaat uit +/- 8 à 12 leerondersteunersen elke regio
/scholencluster bevat 7 à 10 scholen
​
Een team bestaat uit +/- 8 à 12 leerondersteunersen elke regio
/scholencluster bevat 7 à 10 scholen
Werkingsgebied
167 scholen sloten zich reeds aan bij VOKAN, deze zijn verdeeld in enkele scholenclusters.
-
Noord: Team Essen, Team Kalmthout,
Team Kapellen, Team Ekeren. -
Oost: Team Zandhoven, Team Hoogstraten, Team Oostmalle, Team Brecht.
-
Zuid: Team Nijlen, Team Ranst, Team Lier Rand en Team Lier Centrum.
-
West: Team Wijnegem, Team Brasschaat Noord, Team Brasschaat Zuid,
Team Merksem, Team Antwerpen Noord.

​
Een team bestaat uit +/- 8 à 12 leerondersteuners.
Elke regio/scholencluster bevat 7 à 10 scholen.
​
Daarnaast is er een focusteam waarbij focusondersteuners procesgericht of vanuit een specifieke expertise met collega's op een school aan de slag gaan.
In volgende scholen zijn we actief:
Inclusie in het onderwijs
-
Inclusief onderwijs is onderwijs waarin kinderen vanuit verschillende achtergronden, mét en zonder beperkingen samen spelen, werken en leren.
-
We versterken de onderwijskwaliteit voor iedereen, ongeacht hun achtergrond of individuele behoeften.
-
Obstakels worden weggenomen door aanpassingen te bieden en de nadruk te leggen op volwaardige participatie van alle leerlingen.
-
Gezamenlijk werken we aan methoden om inclusie in het onderwijs te bevorderen.
Leersteun op maat
-
Leersteun wordt geboden zo lang als nodig, maar niet langer dan nodig.
-
Vertrekkende vanuit de leervraag van de leerkracht ligt de focus van leersteun op het versterken van zowel de context als de leerling zelf.
-
Specifieke barrières worden aangepakt, zowel voor de leerling als voor de leerkracht of het team.
-
We focussen op wat op dat moment het meest nodig is voor zowel de individuele leerling, de leerkracht als het schoolteam.
Professionaliseren
-
Werk maken van professionaliseren en leren van elkaar behoort tot onze cultuur.
-
Door middel van ontwikkelweken zetten we in op samen professionaliseren met onze scholen.
-
Kwaliteitsvol ontwikkelen en leren gebeurt in partnerschap, met geloof in groei door reflectie en samenwerking.
-
Een lerende netwerkorganisatie wordt nagestreefd, volgens de missie, visie en uitgangspunten van het Leersteundecreet.
-
Er wordt aandacht besteed aan vier expertisevelden: coaching, inclusie, onderwijskundige- en handicapspecifieke expertise.
Werkingsprincipes
​
-
Onze flexibele inzet van uren zorgt ervoor dat individuele behoeften effectief kunnen worden aangepakt.
-
Leersteun wordt geboden door een multidisciplinair team met een breed aanbod aan expertise om leerlingen te ondersteunen.
-
Er wordt nauw samengewerkt met externe partners en organisaties, waardoor een geïntegreerde aanpak mogelijk is.
-
Teamleden werken gezamenlijk aan het verbeteren van hun vaardigheden en kennis.